SEO - Ranking speerpunten

Het doet er eigenlijk niet toe wat voor product / dienst je verkoopt of aanbiedt. Het doel van vrijwel iedere site is om gevonden te worden, hiervoor is je PageRank bij het zoeken op bepaalde termen van belang. We hebben in dit artikel de belangrijkste (basic) factoren op een rijtje gezet die je ranking beïnvloeden. Tevens geven we naar iedere factor even een klein voorbeeld om het iets meer te verduidelijken.

Wat van groot belang is bij het invullen van onderstaande factoren is de keuze van de termen waarop je gevonden wilt worden. Waarop gaat een potentiële klant zoeken? Waarop wil je überhaupt gevonden worden? Wat zijn de termen waarop je concurrenten inzetten? Als dit vooraf goed bepaald wordt dan is het mogelijk dat je PageRank en bezoekersaantallen behoorlijk stijgen.

#1 Kernwoorden in de title tag

De titel van de pagina is de belangrijkste factor voor de PageRank. De titel van de pagina zie je eigenlijk alleen in de (vaak blauwe) balk van je browser als je een pagina bezoekt. Via het 7U CMS kan je de titel van iedere pagina met gemak aanpassen. De volgorde van de woorden in de titel is ook nog van belang. Het eerste woord dat in de title tag voorkomt wordt door o.a. Google gezien als het belangrijkste trefwoord.

Een concreet voorbeeld: een web-shop die wijnen verkoopt heeft als titel van een pagina: "Catano Dominio Espinal D.O. Yecla". Dit is de naam van de fles wijn. Het lijkt in eerste instantie misschien logisch om de naam van het product als titel van de pagina te gebruiken, maar vraag jezelf eens af... gaat iemand deze woorden of delen van deze woorden in een zoekactie gebruiken? Wellicht is het slimmer om de titel als volgt op te bouwen:

Rode wijn | lekker bij: biefstuk, haas, vis | Direct online bestellen

Het valt hier op dat we niet eens de naam van de site vermelden. Dit is een keuze. Gaan potentiële leads echt zoeken op “Jouw bedrijfsnaam, Rode wijn”? Dit zijn cruciale beslissingen die genomen moeten worden bij het bepalen van de title tag.

#2 Wees uniek en relevant

Zorg ervoor dat de inhoud van je artikel uniek, maar ook relevant is.

Zoekmachines hebben als doel om de bezoekers zo relevant mogelijke resultaten aan te bieden. Het is daarom van groot belang dat jouw content uniek is ten opzichte van de concurrentie.

Wil je jouw content delen met andere websites? Zorg er dan voor dat de andere websites een korte samenvatting van het artikel krijgen en bij voorkeur natuurlijk een beschrijvende back-link plaatsen naar het volledige artikel (dat op jouw website staat).

#3 Beschrijvende inkomende links

Externe links die verwijzen naar jouw website zijn ook erg belangrijk. Het is hierbij van belang dat de link een goede beschrijving bevat. Stel dat een externe site de volgende link bevat:

"Klik hier voor het assortiment van lekkere rode wijnen."

Dit is eigenlijk een slechte link. Het woordje hier bevat geen relevante informatie voor de zoekmachine, hoewel het je PageRank niet direct negatief zal beïnvloeden is het veel beter om dit als volgt te doen:

"Bekijk het assortiment van lekkere rode wijnen."

Deze link bevat veel meer informatie voor een zoekmachine. Als deze link gevolgd wordt door de zoekmachine spider en op een pagina komt waar de termen “rode wijn” etc. voorkomen dan is dit een zogenaamde “keyword rich link”. Deze manier van linken kan je ook het beste in de website zelf toepassen.

#4 Link autoriteit van de andere website(s)

Hoe meer (relevante) websites er naar jouw website linken hoe beter. Dit noemen we ook wel link autoriteit.

Er zijn verschillende manieren / tools om de link autoriteit te bepalen:

#5 De leeftijd van de website

Hier is natuurlijk weinig invloed op uit te oefenen. Bestaat je site al jaren en is je site nog steeds online? Dan wordt dit door o.a. Google gezien als een positieve factor. Schijnbaar is de informatie op de website dusdanig van belang dat de website nog steeds online staat.

#6 Link populariteit van de interne links in de website

Zoals bij #3 al genoemd is, is het maken van beschrijvende links belangrijk. Dit geldt ook voor links binnen jouw website zelf.

#7 Uitgaande links

Als er binnen de website gelinkt wordt naar andere websites, zorg er dan voor dat deze links relevant zijn. Een goede bronvermelding bij een artikel is een voorbeeld van een uitgaande link.

Als de inhoud van de pagina / link weer een verdieping kent op jouw artikel kan dit de PageRank ook weer op een positieve manier beïnvloeden.

#8 Community links

Communities (zoals forum's, of Social Media websites) kunnen ook bijdragen aan de PageRank. Als er op een forum veel relevante informatie staat die weer verwijst naar jouw website dan kan dit een positieve werking hebben op de PageRank.

#9 Keywords & content

Bij #1 gaven we aan dat het belangrijk is om bepaalde keywords op te nemen in de titel. Deze keywords moeten vervolgens ook verwerkt worden in de content van de pagina.

Let er wel op dat je tekst beschrijvend en relevant blijft. Het heeft absoluut geen zin om een bepaald trefwoord 100 keer terug te laten komen. Zoekmachinines zien dit als spam en dit kan er zelfs toe leiden dat jouw website op een zwarte lijst terecht komt.

#10 Populariteit inkomende links

Naast dat inkomende links bij voorkeur beschrijvend zijn en de juiste trefwoorden bevatten wordt de PageRank ook nog beïnvloed door de waarde die de website zelf heeft.

Heb je bijvoorbeeld een link van nu.nl die verwijst naar een artikel op jouw website, dan kan deze link veel waard zijn (nu.nl heeft namelijk een hoge PageRank).

share

Niels Bartels

meer SEO

Niels Bartels - 7u Digital Originals

Spam en vervuiling in Google Analytics

SEO